A JÓTÁLLÁSSAL KAPCSOLATOS FONTOS TUDNIVALÓK
1. A fogyasztó jótállási igényét a jótállási jeggyel érvényesítheti, ezért azt õrizze meg. 2. Követelje meg a forgalmazótól a vásárlás napjának pontos feltüntetését a jótállási jegyen. 3. Elveszett jótállási jegyet nem tudunk pótolni. 4. Jótállási javítást csak érvényes jótállási jegy alapján végezhetnek a ki -jelölt szervizek. 5. A jótállási jegyen történt bármilyen javítás, törlés vagy átírás, valótlan adatok bejegyzése, a jótállási jegy érvényességét vonja maga után. 6. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a fogyasztó részére történõ átadásénak elmaradása nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét.
A fogyasztó a jótállás alapján megilletõ jogok:
A fogyasztót a Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvény 306-310. §-aiban, valamint a 49/2009.(VII.30)GKM rendeletben meghatározott jogok illetik meg: 1. Hibás teljesítés esetén a fogyasztó a)elsõsorban - választás szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott jótállási igény teljesítése lehetetlen , vagy ha az a kötelezettnek a másik jótállási igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerzõdésszegés súlyát , és a jótállási jog teljesítésével a fogyasztónak okozott kellemetlenséget. b)ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a (2)bekezdésben írt feltételekkel nem tud eleget tenni - választás szerint - megfelelõ árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerzõdéstõl. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlótól (üzembe helyezéstõl) számított három munkanapon belül érvényesíti csere igényét, a forgalmazó nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerû használatot akadályozza. 2. A kijavítást vagy kicserélést - az áru tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható kényelmetlenség nélkül kell elvégeznie. A kötelezettnek törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy a kicserélést legfeljebb 15 napon belül elvégezze. A kijavítás során a fogyasztási cikkbe csak új alkatrész kerülhet beépítésre. 3.Ha a kötelezett a dolog kijavítását a megfelelõ határidõre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a dolog kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.
A fogyasztó kinél és mikor jelentheti be jótállási igényét:
A fogyasztó a kijavítás iránti igényét a forgalmazónál, illetve a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti. A fogyasztó a hiba felfedezése után a körülmények által lehetõvé tett legrövidebb idõn belül köteles kifogását a kötelezettel közölni. Kellõ idõben közöltnek kell tekinteni a hibafelfedezéstõl számított két hónapon belül közölt kifogást. A közlést késedelembõl eredõ kárért a fogyasztó a felelõs. Meghosszabbodik a jótállási idõ a kijavítási idõnek azon részével, amely alatt a fogyasztó a terméket nem tudta rendeltetésszerûen használni. A jótállási és a szavatossági jogok érvényesíthetõségének határideje a terméknek a legjelentõsebb részének kicserélése (kijavítása) estén a kicserélt (kijavított) termékre (termékrészre) valamint a kijavítás következményeként jelentkezett hiba tekintetében újból kezdõdik. A rögzített bekötésû, illetve 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható termékeket üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a javítás a helyszínen nem végezhetõ el, a le és felszerelésrõl, valamint az el- és visszaszállításról a forgalmazó gondoskodik.
Eljárás vita esetén:
A jótállásra kötelezett a jótállási idõtartama alatt a felelõsség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés során keletkezett. A kötelezett fogyasztó kifogásról jegyzõkönyvet köteles felvenni, ennek másolatát a fogyasztónak át kell adnia. Ha kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétõl eltér, ennek indoklását a jegyzõkönyven meg kell adni. Ha a kötelezett a fogyasztó igényének teljesíthetõségérõl annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésõbb 3 munkanapon belül köteles értesíteni a fogyasztót. Ha a hiba ténye, jellege, illetve a hiba keletkezésének idõpontja megállapításához különleges szakértelem szükséges a fogyasztó a kijelölt Minõségvizsgáló szervezetektõl szakvéleményt kérhet. A szakvéleményezés lehetõvé tétele érdekében a kötelezett fokozott együttmûködésre köteles. Ennek keretében köteles fogyasztó részére (a hiba jellegére és keletkezésének lehetséges okaira vonatkozó álláspontjáról haladéktalanul írásbeli nyilatkozatot adni. További vita esetén a fogyasztó a helyi Békéltetõ Testülethez, valamint az illetékes Városi Bírósághoz fordulhat.
A jótállási felelõsség kizárása:
A jótállási kötelezettség nem áll fenn, ha a forgalmazó, vagy a kijelölt szakszerviz bizonyítja, hogy a hiba rendeltetésellenes használat, átalakítás, szakszerûtlen kezelés, helytelen tárolás, elemi kár vagy egyéb, vásárlás után keletkezett okból következett be. A rendeltetésellenes használat elkerülése céljából a termékhez magyar nyelvû vásárlói tájékoztatót mellékelünk és kérjük, hogy a foglaltakat saját érdekében tartsa be, mert a leírtaktól eltérõ használat esetében a jótállás elvész.!